søndag 13. februar 2011

Khaled Hosseini: Tusen strålende soler



Khaled Hosseinis "Tusen strålende soler" er vel ikke akkurat ei barnebok,  men denne boka hadde mamma og storesøster med seg til Italia i fjor sommer, som "sommerlektyre", som mamma kaller det... De drev og pratet om den hele tiden, spurte hverandre hvor langt den andre hadde lest osv., og jeg ble rett og slett nysgjerrig. Da jeg sa jeg ville lese den, sa mamma nei. Hun mente jeg var for ung. - "Du kommer ikke til å like den likevel", sa hun... Men der tok hun feil! På en av de laaange kjedelige bilturene våre til en ny italiensk by, "lånte" jeg storesøsters bok. Og jeg var kommet langt før mamma oppdaget hva jeg leste... ;-). Da gav hun opp, og så fikk jeg lese den likevel. Og det var jo litt kult at vi alle tre kunne snakke sammen om boka. Nå er det bare pappa som ikke har lest denne boka i familien...

Her er det jeg sa om boka etter at jeg hadde lest den:

Det handler om ei jente som heter Mariam og ei som heter Laila. Disse to blir allierte i kampen mot en brutal ektemann og et kvinneundertrykkende samfunn. Samfunnet og Taliban setter ikke pris på kvinnene. Det var krig i Afghanistan, så kvinnene prøvde å rømme vekk fra landet og ektemannen, men de kom ikke gjennom porten til Pakistan. Boka endte med at Mariam ble kastet i fengsel for å ha drept ektemannen sin, og at Laila ble sammen med Tariq, som var kjæresten hennes fra barndommen. Hele boka var veldig veldig bra; all den historien som var i den. Den var litt voldelig. Jeg anbefaler den!


Terningkast: 6++

1 kommentar:

  1. Hei Balder, så utrolig kul blogg du har laget! Jeg elsker å lese bøker, og begynte å lese Lykkebarna og Bobsybarna bøker da jeg var 5 år. Det ser super kult ut å ha en blogg om bøkene du leser. Og jammen har du lest mange.

    Denne boken synes jeg var kjempe fin også. Bare litt slitsomt å måtte sjekke helt bakerst i boken hele tiden for alle de rare ordene de bruker.

    Ellers ville jeg bare tipse om Roald Dahl`s "verdens største fersken" som jeg har hjemme og husker jeg leste om og om igjen da jeg var yngre - kjempe morsom. Og Maria Gripe`s Tordivelen flyr i skumringen som er en kjempe spennende bok!

    Masse lykke til videre. Jeg håper du aldri blir lei av å lese bøker :-D

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...