tirsdag 15. februar 2011

Charles Dickens: Oliver Twist

Filmcoveret...
Charles Dickens: "Oliver Twist" var en av de klassiske barnebøkene jeg ønsket meg lenge. I sommer kom bestemor og bestefar med en bunke barnebøker som mamma og onkelen min hadde hatt da de var små - og tenk, så var dette én av bøkene i bunken! Også denne gangen "lokket" mamma med at vi skulle leie filmen etter at jeg hadde lest boka; så den slukte jeg i løpet av oktober 2010.

Her er det jeg ville fortelle om boka etter å ha lest den:

Boka handler om Oliver, Fagin, Rosie, herr Bromlow, Monks og Jack. Oliver bor i et fattighus, og blir kjøpt av en som lager kister, som han rømmer fra. Han rømmer til herr Bromlow, men der blir han fanget av Nancy, som får ham med til Fagin og Monks. De tvinger ham til å gjøre innbrudd, men Oliver blir skutt, og innbruddet blir en fiasko. Da Rosie ser ham, tilkaller de dr. Lossborn, de adopterer ham. Han er lykkelig helt til han får vite at Monks egentlig er halvbroren hans. Herr Bromlow, Rosie fanger Monks, og forteller hele historien til Monks og Oliver. De finner et testamente, der det står at faren gir 300000 pund til begge to. Det blir en lykkelig slutt for alle unntatt Monks.


Terningkast:


Filmen var også veldig bra, og kul. Men den var ikke akkurat som boka, synes jeg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...