fredag 30. mai 2014

Suzanne Collins - Gregor i underlandet



Denne boka fikk jeg i julegave av onkelen, tanta og søskenbarna mine. Jeg lot den stå en laang stund før jeg bestemte meg for og lese den, men så hadde jeg mange andre bøker og lese også da:)






Gregor i underlandet handler om Gregor; faren hans er forsvunnet, han har ingen store håp for framtiden, og livet hans handler stort sett om å ta vare på Boots, lillesøsteren på tre år, den andre søsteren på sju år og til dels moren også. En dag i sommerferien da Gregor vasker tøy forsvinner Boots ned i et hull under vaskemaskinen; et hull Gregor ikke visste om. Gregor følger etter lillesøsteren, og befinner seg plutselig i et enormt landskap. Det er jord over, rundt og under ham, og det første han ser er enorme kakkerlakker som til dels er høyere enn han! Kakkerlakkene bestemmer seg for å føre han til mennenskene som bor under bakken. 

Menneskene hilser ham, og han føres til palasset. Der får han høre om PROFETIEN; en over 1000 år gammel profeti om at en ung gutt som ligner ham selv skulle hjelpe dem i kampen mot rottene. Rottene er enormt svære, og er gode i kamp. Gregor bruker tiden i palasset med å planlegge å rømme, og i løpet av den tiden får han oppleve hvordan rottene er. De fråtser og eter alt og alle. 

Gregor blir heldigvis reddet, men bruker resten av på å bli "kampdyktig". Han går inn i hæren med to edderkopper, to kakkerlakker, to flaggermus, fire mennesker og ei rotte som er på deres side. 

Hovedproblemet i boka er nok at faren til Gregor forsvant til denne verdenen, og hvis han ikke vinner over rottene, vil sannsynligvis faren hans dø...


Boka ligner veldig på Luc Bessons "Arthur", hvis du har lest den. Boka er bra. Jeg vet den er en fantasybok, men jeg synes den kunne hatt mer virkelighetstro handling; elementer som gjør at du kjenner deg mer igjen i handlinga. Boka passer vel for 8-15 åringer

Terningkast: 4-







Jeg har gått tom for bøker og lese, noen tips ville vært satt stor pris på!!!

5 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Hei Balder, kjekt å lese fra deg igjen:) Jeg holder nettopp på med Lars Mæhles "Landet under isen" for andre gang, den er en blanding av krim og fantasy som er kjempespennende, syns jeg. Andre bok har nettopp kommet ut: Dødeboka. Ellers har jeg også lest "En smak av zommer" (Tor Arve Røssland), hvis du tåler - og ikke er lei av - zombier!

    SvarSlett
  3. Høres veldig anderledes ut :) Vært nysgjerrig på denne sjølv :)

    Har du lest Miss Peregrine og øyas hemmelighet av Ransom Riggs??
    Utrolig spennende.. Den kom ut på norsk i fjor.. Kan absolutt anbefales :)

    SvarSlett
  4. Disse seriene burde du lese:
    The Maze Runner
    Divergent
    The Heroes of Olympus(etter Percy Jackson)

    Du kan også se på min bokblogg om andre bøker:)

    SvarSlett
  5. hei! vet ikke om du har lest den alt, men jeg kan anbefale "de fire og han som gjør galt verre"
    det er en norsk blanding av fantasi og krim! har selv lest den to ganger og blir alltid like hekta:)

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...