torsdag 29. mai 2014

Derek Landy - Death Bringer

Den forrige bokanmeldelsen gjorde jeg som en skoleoppgave i engelsk; derfor engelsk altså ;-) Siden bøkene ikke finnes i norsk oversettelse, leser jeg dem på orginalspråket. Denne boka anmelder jeg imidlertid på norsk ;-)







Den 6. boka i serien handler som vanlig om Skulduggery Pleasant og Valkyrie Torn. Lord Vile er løs, og ingen vet hvor han ble av. Den antatt sterkeste magikeren noensinne er på frifot! Skulduggeryog Valkyrie bruker all sin tid på å finne han. I mellomtiden sliter Valkyrie med å fortelle Skuduggery at hun er Darquesse (Queen of Darkness, dar(que)sse).

Det kommer ei jente som heter Melancholia som vil bli den nye Death Bringer. Hun gjennomgår ekstreme fysiske og psykiske forandringer, som innebærer at hun er i konstant pine 70% av tiden. I de resterende 30% er hun supersterk; hun har alle mulige ferdigheter det går an å ha. Så klart hater hun Valkyrie ;-)

Alle Necromancerne, som "eier" Death Bringer, vil ha henne til å drepe en halv milliard mennesker for å kunne stanse dødssyklusen. Ingen vil fødes, ingen vil dø... Så klart er Valkyries mor gravid, slik at hun ikke kan tillate en slik stans av dødssyklusen! Men Darquesse (Valkyrie) har enda større krefter enn Melancholia. Jeg vil ikke si mer, annet enn at slutten er legendarisk... 


Jeg er ekstremt takknemlig for denne serien. Den er irsk, og forfatteren hater "Happy endings"; noe jeg elsker! Det er "new" og "different" :-) Mange forventer nok en trist slutt på hele serien, men man håper jo likevel intenst på en lykkelig slutt! Boka er fantastisk og jeg anbefaler den til så mange som det er mulig! likevel mer passende for 11-111 åringer.
Boken har den vanlige perfekte blandingen av komedie, drama, action og død. 


Terningkast:6+

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...