lørdag 30. juni 2012

Kaptein Marryat - Barna i Nyskogen

Denne boka arvet jeg av mamma; hun hadde en hel serie med slike barnebokklassikere da hun var barn, og nå har jeg lest flere av dem! Alle bøkene ser ut som denne på bildet; med rød og blå stripe og Mikke Mus gjemt bak en bokperm øverst til høyre... Boka kom ut første gang i 1847, men er utgitt en rekke ganger etter det, og regnes som en av de klassiske barnebøkene det er verdt å få med seg!




Historien er fra Kong Carl den førstes tid, altså på 1600-tallet. Boka handler om fire barn som er foreldreløse; Edward, Humphrey, Alice og Edith. Da tanta deres og huset på Arnwood brant ned, trodde alle sammen at barna omkom. Det var Rundhodene, motstanderne til kong Carl, som hadde tent på Arnwood. Men skogvokteren hadde tatt barna med seg til hytta si i skogen; ei hytte ingen andre enn han visste om... Barna lærer seg gårdsbruk, og hvordan de skal overleve i skogen. Og da skogvokteren dør, må barna klare seg selv. Edith lager mat og driver med hønsene. Alice driver husvask og hjelper til på forskjellige steder, melker kyrne osv. Humphrey bygger ting, kjøper og handler i byen. Edward skyter vilt og driver med innkjøp. De fire barna må overleve selv i en verden full av farer og banditter.

Edward er hovedpersonen i historien, og han støtter kongen av hele sitt hjerte! Han kjemper mot Rundhodene. Hele familien stammer fra familien til oberst Beverly; merk deg det!



Boka er veldig spennende, og da jeg kom til slutten av boken hadde jeg tenkt å legge den fra meg, men så leste jeg ett ord til og klarte ikke å stoppe... Fikk lyst til å dra ut i skogen, arbeide og skyte noe og lage noe! Historien kan ha skjedd på denne tiden tror jeg; forfatteren skriver realistisk, som om du selv er hovedpersonen. 

Terningkast: 5+




Nå er det ferie, og pappa og jeg er straks på vei til en ukes fotballcup i Sverige! Vi gleder oss! Selvsagt har jeg med en pen liten bunke bøker som skal fortæres om kvelden etter leggetid, og i bilen mens vi kjører... Ellers blir det nok liten tid til lesing, tenker jeg!

Akkurat nå leser jeg den tredje Jules Verne-boka mi; "Kaptein Grants barn". Den virker lovende! Siden sekretæren min (altså mamma) og jeg skiller lag for ei lita uke, kommer det nok ikke flere anmeldelser før vi treffes igjen. 

Hva har du på leselista di i sommer??


1 kommentar:

  1. Denne serien kjenner jeg til; mens jeg abonnerte på Penny og fikk hestebøker fikk min bror disse bøkene tilsendt og vi har en hel haug liggende :)
    "Barna i nyskogen" tror jeg ikke at jeg har lest, men flere andre derimot.

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...