mandag 18. juni 2012

Walt Disneys forunderlige verden: Disneyland *Fortellinger fra Vesten*


Denne boka tror jeg jeg fikk av onkelen og tanten min da jeg hadde navnedag. Det hadde jeg da jeg var bare noen måneder gammel, så denne har jeg med andre ord hatt leeenge! Mamma og pappa har vel lest noen historier høyt som kveldskos før leggetid opp igjennom årene, men nå har jeg lest hele boka selv også. 

Boka er en samling av historier fra Disneyland; det er liksom "historien bak" tegneserien eller tegnefilmen. Historiene er ganske forskjellige; noen er mer som eventyr, noen handler om historiske hendelser og noen er mer humoristiske. 

Det er 17 historier i boka! 

De beste er "Davy Crockett", "Lady og landstrykeren", "Paul Revere", "Donald Duck i Disneyland", "Onkel Sam forteller", "Ben og jeg", "Min sønn bjeffer" (The shaggy dog) og "Grand Canyon". 

De jeg likte minst var "Nordens nomader", "Johnny Eplefrø" og "Toby Tyler", "Gamle Yeller" og "Navajoindianerne". 

De som var ok, het for "Ustyrlige Sam", "Tonka", "Pollyanna" og "Høyere og høyere, professor". 

De to aller beste kan jeg fortelle litt om! 

Den beste historien er om "The shaggy dog", som filmen heter på engelsk. Historien heter "Min sønn bjeffer" i boka. Den handler om en gutt som oppdager noen som vil rane huset hans. Gutten blir forvandlet til en hund, mens han forsøker å si ifra. Han oppdager at han bare snakker hundespråket, og han må venne seg til at familien ser annerledes på ham. Denne likte jeg fordi den var spennende.

Den nyeste filmversjonen av "The shaggy dog" kom i 2006



Den nest beste historien er "Ben og jeg". Den handler om ei mus som vil søke lykken. For å redde familien sin må han få seg jobb. Han ender opp som medhjelperen til Benjamin Franklin, oppfinner og en av medhjelperne til den amerikanske revolusjonen på slutten av 1700-tallet. Han levde på Paul Reveres tid med andre ord! Musa er en brilliant og smart medhjelper, og det var HAN som "egentlig" skrev uavhegighetserklæringen - mens Franklin bare var en bondetulling, i følge historien... Historien var morsom, og Franklin ble gjort til en vits i denne historien.

Fra tegnefilmen "Ben and me"

Boka har mange småhistorier, med flere gode historier enn dårlige! Anbefaler denne til alle som kan lese; både voksne og barn. 

Terningkast: 4++



1 kommentar:

  1. Åååhh.. her ble det brått mimring :) Jeg fikk alle bøkene da jeg var ca 2 år (er jeg blitt fortalt). Jeg har dem ennå, slitte i kantene, og den røde - tegneserieboka - der kunne jeg rimene og reglene utenat da jeg var 6.. Ble en smule lest for frem til jeg var 5 og begynte å lese selv. Jeg skal jammen ta fram alle 4 bøkene og bla i dem. Gul, grønn, blå og rød :)

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...