tirsdag 1. januar 2013

Peter Dickinson - Salamanderens tårer

Denne boka fikk jeg faktisk i kalendergave i 2011! Grunnen til at jeg ikke hadde lest den før, var vel en kombinasjon av alle de spennende bøkene som sto på leselista mi, og at verken coveret eller vaskeseddelen bak på denne boka fristet noe særlig... Hva synes DU om bokomslaget?


"Salamanderens tårer" handler om en liten gutt som heter Alfredo, han bor i 1800-tallets Italia, og elsker å synge. Han er med i et kirkekor, litt som "Sølvguttene". Familien hans dør i en brann, og hans mystiske onkel Georgio tar ham med til vulkanen Etna, der han bor. Mens han bor der, brygger det opp til en storm, kan en si... Alfredo mistenker onkelen for ikke å ha helt rent mel i posen... Onkelen er en alkymist; han utvinner gull av salamandre! Derav tittelen "Salamanderens tårer"...

Jeg startet med boka for ett år siden, men da syntes jeg den ble litt for kjedelig. Derfor fant jeg fram boka nå, ulest. Dette er ikke min type bok! Følte likevel at jeg måtte lese den ferdig denne gangen...  

Boka ble for kjedelig i starten, og det ble for mye informasjon og for lite spenning! Helt på slutten tar den seg litt opp i spenningsnivå, men jeg forsto ikke alt. Det er en del rare ord og rare setninger, som jeg ikke forstår. Kanskje den passer best for deg som er litt eldre? Du bør kunne litt om Italia og om den tidsperioden for å ha glede av boka, tror jeg... 

Terningkast: 3-



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...