torsdag 21. februar 2013

Snøballeffekten - Deb Loughhead

En stund siden jeg har skrevet om bøker nå, men det er ikke fordi jeg ikke har lest! Har lest denne boka og ei til, og holder nå på med "Den siste lærling"; ei fantasybok som mamma kjøpte på Mammutsalget til meg. Den boka jeg la ut utdrag fra under her; "Filip Moberg", har jeg lagt bort for en stund... Tror jeg skal vente litt med å lese den ;-)


Her kommer en anmeldelse av ei bok jeg har mottatt i posten fra Boeing, en tegneserieklubb jeg er medlem i. De sender ofte korte lettleste bøker med i pakken man får, og jeg har anmeldt flere av dem på bloggen min. Er litt usikker på om det går an å få tak i disse bøkene i bokhandelen; men er sikker på at det går an å få kjøpt dem gjennom Boeing ;-)




"Snøballeffekten" handler om Dylan, en tenåring som prøver å være kul. Derfor henger han med Matt og Garrett; de to kuleste guttene på skolen, i tillegg til den andre vennen deres; Cory. Garrett, som er "lederen" i gruppa, har funnet på en lek der de kaster snøballer på bilene. Veldig dumt. En dag da det ikke kommer noen biler blir Garrett frustrert, og bestemmer at når bilene endelig kommer, skal de legge en stein inni snøballene som de kaster... Men når den ene steinen treffer en frontrute og bilen skrenser og slenges inn mot veggen under ei bru, springer Dylan ned for å hjelpe den skadde. Dylan har skyldfølelse, og klarer ikke å fortelle sannheten; han sier at han bare var tilfeldig til stede når det skjedde. Historien sprer seg over hele byen, og skal publiseres i et magasin - er det ikke da på tide å fortelle sannheten?

Boka handler om hvordan Dylan takler gruppepress. Det handler om hvordan man har det når man har fortalt en løgn til alle. Boka er kort; 96 sider, og med stor skriftstørrelse. Det gikk raskt å lese den. 

Jeg anbefaler boka til lærere; de kan bruke boka når de snakker om gruppepress. Selv om boka er veldig nyttig, var ikke kvaliteten på teksten like bra... Litt for mange høydepunkter som ikke holder mål. 

Terningkast: 3+

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...