mandag 25. februar 2013

Stig Aasvik - Gi aldri opp

Denne boka sto på ønskelista mi til jula 2012; jeg så reklamen på tv om den, og leste vaskeseddelen da jeg var på bokhandelen. Vanligvis er jeg ikke så glad i faktabøker, men noen biografier om spennende mennesker er et unntak! Jeg har lest om Zlatan Ibrahimovic, Steffen Iversen, Ole Gunnar Solskjær,  Elvis og Barack Obama. Nå ville jeg lese om håndballspilleren Heidi Løke. Det var tittelen "Gi aldri opp!" som trigget meg, og det at hun er en verdenskjent håndballspiller!



Boka starter med å fortelle on Heidi Løkes barndom, og du får høre om livet hennes. Men det står mer om tiden etter at hun ble en profesjonell håndballspiller. Du får høre om hvordan Heidi Løke taklet avisene, og motstanden hun fikk som håndballspiller. Treneren/kjæresten hennes ble sparket fordi Løke gikk fra Larvik til Gyor i Ungarn. Det handlet ikke så mye om de små detaljene; mer om de store tingene i livet hennes. 

Boka var overraskende bra! Morsom til tider, og interessant. Det morsomme var beskrivelsene av de rare familiesæregenhetene; f.eks. at barna i stedet for å få ukepenger å kjøpe lørdagsgodt for, kjøpte faren inn det de trengte, kastet det opp i lufta og den som fikk tak i godteriet fikk det! Det som var interessant var å høre om livet hennes, f.eks opplysningen om at hun ikke begynte å satse på håndball før hun var 12 år gammel. Et lite minus fordi det var lite om bardommen hennes. Forfatteren skriver en liten side om da hun var baby, og så hoppet det til 12 årsalderen. 

Jeg anbefaler boka spesielt til de som er interesserte i håndball, men også til alle andre! Du trenger ikke være håndballfan for å like den. Selv er jeg ikke håndballfan, men likte som sagt boka. 

Terningkast: 4++

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...