søndag 1. april 2012

Mark Twain - Tom Sawyer




Dette er bare et lite knippe av alle bokforsidene som dukker opp hvis du slår opp "Tom Sawyer" på Google Bilder! Det sier litt om alle versjonene som er kommet ut opp gjennom årene, siden The Adventures of Tom Sawyer for første gang kom ut i 1876... Det er jammen laget en del filmer også, tror jeg; her er i alle fall et bilde fra én av dem: 



Sånn er det med klassikerne, som jeg har sagt før: De blir gitt ut på nytt og på nytt, laget film av, laget tegneserier og TV-serier av, spilt på teater og sunget om i sanger og så videre... Det er jo det som gjør dem til klassikere! Og derfor er det jo ekstra artig å lese dem, synes jeg!


Tom Sawyer er en rampete gutt, som elsker revestreker, og er smart og modig. Han bor ved Mississippi-elven i USA på 1860-tallet... Hans beste venn er Huckleberry Finn (som fikk sin egen bok sju år senere). De to guttene er på kirkegården og skal fjerne vortene fra en katt, og der blir de vitne til et forferdelig mord. Så begynner Tom,  Huck og en annen venn av dem, Joe, og leke sjørøvere. De rømmer hjemmefra, og setter hele bygda i fortvilelse. Ut av mordet blir det en rettssak, og de eneste to som vet hvem som faktisk drepte mannen, var Huckleberry Finn og Tom Sawyer. 

Huck Finn er alle mødres skrekk! Han vasker seg aldri, og sover i en tønne. Han er veldig modig, og gir seg aldri i en kamp. Vennen Joe er litt sjenert, men villig til å være med Tom Sawyer på hva som helst. Han oppfører seg snilt og gjør som de voksne sier, helt til han møter Tom Sawyer... Alle de tre guttene er overtroiske, og tror på trolldom. For eksempel  at man kan legge en klinkekule under jorda i to uker, og hviske navnet til noen når man legger den nedi; - og når man tar den opp og sier en formel, skal alle klinkekulene man har mistet komme tilbake... 

Det er ikke noen krimbok, selv om det er et mord i den. Skurken blir kjent for leseren med det samme. Spenninga består i alt det som skjer i boka; det skjer så masse rart! Det er rampestrekene til Tom og Huck som gjør boka spennende. 

Jeg synes at boka var artig; det var mye humor i den. Men samtidig var den alvorlig, og trist - man kunne le og gråte på samme tid når man leste boka. 

Terningkast: 6


Til slutt kommer et bilde av forfatteren Mark Twain:








3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Hei Balder ;-) Leste selv Tom Sawyer og Huckleberry Finn som barn, likte bøkerne, men så så jeg den filmversjonen som du har presentert, og da var det slutt! Tom skulle ikke ha rødt hår!! For det hadde en av naboguttene våre og han likte jeg ikke!! Min fantasiTom var nok mer mørk, så alle illusjonene mine ble knust..

    SvarSlett
  3. Hei Balder og takk for hilsen på bloggen min ;-) Det var nok ikke du som ødela alle mine illusjoner om hårfargen til Tom Sawyer, det var produsentene av musicalen som du har bilde av i innlegget. Tror jeg var i tenårene når den gikk på TV, og da hadde jeg allerede lest boka flere ganger. Godt at vi er enige om at han burde vært mørkhåret! God påske til deg, vi skal lese Roald Dahls "Mathilda" som høytlesning i påsken :o)

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...