onsdag 18. april 2012

Jo Nesbø- Doktor Proktors tidsbadekar

Denne boka begynte jeg på i 2009, men da gadd jeg ikke å lese den ferdig... Jeg syntes den var kjedelig, husker jeg. Den var nok litt for vanskelig å lese for meg da. Dette er den andre boka om Doktor Proktor som er skrevet; den første boka, "Doktor Proktors prompepulver",  leste jeg ferdig, og anmeldelsen kan du lese HER





Boka foregår i Oslo. Doktor Proktor er en gammel oppfinner; hans store kjærlighet er Juliette Margarin (som uttales med fransk aksent; "'yliett margaræ"). Lise og Bulle får et mystisk brev fra Doktor Proktor; datert i 1888! Men det kan jo ikke gå an, siden de lever i 2011... Så finner de gamlekjæresten til doktoren; Juliette Margarin, og hun sier at Doktor Proktor har funnet opp et... tidsbadekar! Lise og Bulle reiser i tid til Paris; i år 1111 - til slaget ved Waterloo og Jeanne D'Arc's tid. Men det er også en annen person der; som følger etter dem...

Lise er ei ung jente, passe høy, spiller trompet, og hun er smart. Hun er litt redd for å gjøre nye ting, og skumle ting. Bulle er en modig, veldig lat rødhåret gutt som skal få seg en bolleklipp...  Han finner på masse rart, og får med seg Lise på mye av det. 

Boka er morsom; det er masse tullete ting, som Bulle, Lise og Doktor Proktor gjør. Det er ikke så mye spenning i den; men den er artig. Det jeg likte best med boka er humoren i den. Det jeg likte minst er at det avr litt for mange "dødpunkter"; der hvor personene bare sitter og snakker helt vanlig. Jeg ville hatt mer humor; hele tiden! 

Terningkast: 5--

ps: merk deg kapittel tre!









1 kommentar:

  1. Takk og lov at det ikke bare er vi som syntes boka var kjedelig.. Etter å ha flirt av prompepulverboka trodde vi at denne også skulle være spennende og morsom.

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...