mandag 6. februar 2012

Klaus Hagerup - Markus og Diana


Denne boka fant jeg på antikvariatet sist jeg var der. Det er ikke bare eldgamle bøker å finne på antikvariater! Denne kom ut første gangen i 1994; men den er fremdeles populær, så den selges i bokhandelen også. HER har jeg en liste over alle "Markus"-bøkene som er utgitt!

"Markus og Diana" er den første boka i serien om Markus, det er seks bøker til sammen. Jeg mangler "Markus og jentene" og "Markus og Sigmund", så dette er den fjerde boka jeg leser om denne fyren.

Markus og Diana handler om Markus og bestevennen Sigmund. Boka starter med at Markus skal med skolen på skoletur. Det er overnattingstur; når de skal legge seg, forteller gutta hverandre hvilken skuespiller som er best. De gir poeng, der ti er høyeste score og 1 er laveste. Skuespilleren Diana Mortensen får ni poeng av gutta. Ettersom Markus samler på autografer, sender han brev til Diana, og utgir seg for å være en norsk fjellklatrermillionær... Da Diana Mortensen skriver tilbake, og ber han om å skrive til henne, havner livet på snei... Det ender med at Diana skal til Horten for å møte "fjellklatrermillionæren" Markus Simonsen... Det blir et digert problem! Mer kan jeg ikke røpe her...

Boka var morsom og full av overraskelser, og på slutten finner du ut at alt er ikke som det ser ut til å være... Boka er lettlest; det er ikke vanskelige ord og det er en enkel språkbruk. Boka passer kanskje for dem som er fra 7-14 år.


Terningkast: 5--





1 kommentar:

  1. Så morsomt at du leser "Markus&Dina" ;-)Lenge siden æ leste den boka, men er enig i at den absolutt er verdt å få positiv kritikk. Har du fått tak i Klaus Hagerups bok "Bibbi Bokkens magiske bibliotek"? Ble gitt ut på begynnelsen av 90-tallet som gratis bok til alle elever i 6.klasse. Ei ganske lærerik bok den også ;-)

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...