mandag 22. oktober 2012

Christopher Paolini - Den eldste

Først og fremst må jeg takke for alle kommentarene jeg får! Det er kjempestas :)
Blir veldig glad for at flere tar seg tid til å legge inn en hilsen hos meg! Tror jeg har fått flere følgere også?! Velkommen skal dere være!

Og så over til boka jeg nettopp er ferdig med, nemlig Christopher Paolinis "Den eldste", bok nummer to i serien om Eragon. Det er nok ei monsterbok; da mener jeg ikke at den handler om monstre (men det gjør den jo, da...), men at den er veeeldig tjukk! "Den eldste" er på hele 873 sider, så det sier seg selv at det ikke er gjort i en fei å lese den! Den kom ut i 2006, da Christopher Paolini var 23 år gammel. Ung forfatter, altså!

Det kan være lurt å lese anmeldelesen av den første boka, Eragon, hvis du ikke kjenner serien. Den finner du HER!


Boka handler om Eragon og broren hans Roran. Eragon skal dra til alvenes rike, og trene seg opp til å bli en drageridder. Mens Roran skal gifte seg med Katarina, mot hennes fars vilje. Men så blir Karvahall angrepet av Galbatorix sine hærstyrker, ledet av Ra'zakene. Da bestemmer Roran seg for å få med seg bygda til å flytte til Surda, og bli med i Varden. Varden er opprørerne, som kjemper mot Galbatorix. Når de skal dra, selger faren til Katarina henne til Ra'zakene! Da begynner starten på en ny krig...

Eragon sliter med ryggsmerter når han er i Ellesmera, alvenes hjemby. De finner ut at Eragon ikke er den eneste drageridderen i verden. Oromis, en gammel mann som er ute av stand til å sloss, og dragen hans Geidr. Da Eragon forvandles av alevene, og tilkalles til krigen, er Roran også på vei til Surda. Men hvis Riket har hundre tusen mann, har Varden tjue tusen. Overlever Roran turen fra Karvahall til Surda? Blir Eragon drept i krigen? Det er spørsmål du vil finne ut av hvis du leser boka...

Jeg synes boka var spennende, men til tider litt tørr. Det var en del informasjon om Eragons trening og slikt som var litt kjedelig. Den tok seg opp på slutten, så alt i alt var det ei bra bok. Det mest spennende å lese om var krigene! Boka slutter både overraskende og spennende! 

Terningkast: 5--

1 kommentar:

  1. Jeg liker bloggen din godt og synes du fortjener litt ros for den: http://bokvrimmel.wordpress.com/2012/10/24/oi-en-utmerkelse/

    SvarSlett

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...