mandag 12. desember 2011

Frank Cottrell Boyce - Millioner

Denne boka kom mamma med en dag jeg klaget over at jeg ikke hadde noe å lese i... Hun hadde den visst "på luringa", for plutselig var den der. Heldigvis så den spennende ut, så jeg fikk veldig lyst til å lese den! Faktisk brukte jeg bare tre kvelder på boka; leste ganske langt (92 sider) den siste kvelden...
Faktisk leste jeg til jeg ble trøtt, en gang leste jeg til kl. 23.50. Veldig fin bok altså.



"Millioner" handler om to gutter, den ene er jeg-personen Damian, den andre er broren Anthony. Moren til de to brødrene er død. Damian er en gutt som tror på skytshelgener, Anthony for sin del er mer interessert i boligpriser og boliger. Det hele starter med at Damian går ut for å be til Gud, og han "får" en bag med penger (hele 229 370 pund) rett i fleisen! Han tror pengene er fra Gud, og tar dem med seg hjem... Dessverre begynner den store Euro-dagen om kort tid; alle pund skal veksles inn i Euro! Så de må bruke opp pengene raskt! De kommer opp i masse farer, og finner etterhvert ut at pengene er stjålet valuta, og de må også uroe seg for tyvene, som kommer for å hente bagen... 


Boka var veldig bra; du blir oppslukt i den nesten helt fra første stund! Det beste med boka er at den er så jordnær; det virker som at det er en historie som kunne skje i virkeligheten, og det kan faktisk skje med deg! Jeg drømte meg bort mens jeg leste boka... Boka var interessant og spennende. Den har også blitt nominert til en bokpris; Guardian Childrens Fiction Price i 2004. 


Terningkast: 6






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...