søndag 8. januar 2012

William Michael Davis - Barack Obama, håpets politiker


Her kommer jammen meg enda ei faktabok! Jeg har skrevet før her på bloggen at jeg hater faktabøker, men likevel sniker det seg visst inn noen... Denne faktaboka er skrevet for ungdom, og det er nok mamma som igjen har vært på et eller annet boksalg... Var ikke så lysten på å lese boka først, men så var det en dag jeg manglet noe lesestoff, og så begynte jeg å lese ;-)

På nettsiden til Libretto forlag, sier de dette om boka:
" 4. november 2008 ble verden forandret. Da valgte USA en president som er annerledes enn alle tidligere presidenter i noe vestlig land. Dette er historien om gutten med mor fra Kansas og far fra Kenya, som vokste opp i Indonesia og hos besteforeldrene på Hawaii. Om juristen som valgte grasrotarbeid i Chicagos fattigste bydeler fremfor en karriere som toppadvokat. Om politikeren som holder taler som løfter tilhørerne opp, rører og beveger dem og gir dem nytt håp for fremtiden. Dette er historien om Barack Hussein Obama, USAs 44. president."


Det jeg husker best fra boka er at moren er fra Kansas, faren fra Kenya, han vokste opp i Indonesia, og hos besteforeldrene på Hawaii. Baracks egentlige navn var Barry Hussain Obama... Etter å ha lest boka,  ser jeg at Barack Obama er en som kjempet seg opp til toppen. En fighter! Opp gjennom årene valgte han aldri å gå direkte til toppen i noe som helst; han valgte å starte nederst og jobbe seg oppover. Men det kule med Barack var at når han gikk på Harvard Law (det samme som faren), ble han tilbudt mange toppstillinger, blant annet som toppadvokat. Men han valgte heller å dra hjem til Chicago, og begynte på grasrota; det vil si ta en helt vanlig jobb blant "vanlige folk", og ikke toppadvokater.

Boka var veldig interessant, fordi man får se hvor dårlig han hadde det, men hvor bra han egentlig hadde det... Innimellom var det litt kjedelig å lese. 


Terningkast: 5--


Faktabøker trenger slett ikke være så ille, så lenge de handler om noe eller noen som er interessante!  Kjente fotballspillere f.eks., eller om spennende temaer som vampyrer... Se under etiketten "fakatbøker" om du vil se hvilke andre faktabøker jeg har lest! Og ja: Det er ei faktabok jeg holder på å lese nå også... Ei som sikkert flere enn meg fant under juletreet i fjor... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...