lørdag 23. juli 2011

Suzanne Collins - Dødslekene


"Dødslekene" av Suzanne Collins er ei bok jeg kjøpte på bokhandelen her i Vadsø, der vi er på ferie for tiden. Har med meg mange bøker også, men akkurat denne lyste mot meg i ungdomshylla, og jeg fikk veldig lyst til å lese den. Men jeg måtte kjøpe den for egne penger... Dette er den første boka på bloggen min som kan kalles en "science fiction"-bok, altså en bok der handlingen foregår i framtiden - eller på en måte i en annen dimensjon... Det er mye stoff fra fortiden i handlingen, men utstyret kommer på en måte fra framtiden. "Dødslekene" er den første boka i en trilogi. En trilogi er en bokserie som består av tre bøker. Jeg kommer nok til å kjøpe de to neste bøkene også...

Boka handler om ei jente som heter Katniss og en gutt som heter Peeta. Bestevennen til Katniss heter Storm. Den åttende mai skal det være "dødsleker": To deltakere fra hvert distrikt, 24 deltakere tilsammen, skal kjempe mot hverandre på liv og død. Det er tolv distrikter; de første distriktene er de beste, og de verste distriktene er de som kommer til slutt. Katniss ogt Peeta kommer fra distrikt tolv, det aller verste! Søsteren til Katniss måtte mot alle odds være med i dødslekene, og Katniss tok hennes plass. Og så blir Peeta valgt. De to må kjempe seg gjennom og vinne turneringen. Og så finner Katniss ut at Peeta er forelsket i henne. Hun blir også litt forelsket i han. Men det er bare én person som kan vinne; så en av dem må før eller siden drepe den andre... Du skal få finne ut hvordan det hele ender selv...


Boka var spennende! Det beste med boka er selve dødslekene, og hvorfor denne ble laget. Jeg anbefaler den ikke til de som misliker blod og drap... Jeg tror den passer til 10 - 17-åringer. 


Terningkast: 6

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentar! Det settes pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...